Dacă ești șofer, știi deja că accidentele sunt o parte inevitabilă a vieții rutiere. Așadar, astăzi vom discuta despre pașii pe care trebuie să-i urmezi atunci când ești implicat într-un eveniment auto în care sunt afectate doar vehiculele, fără a exista răniți.
Primul sfat este să rămâi calm în momentul în care te afli într-un accident și să inițiezi un dialog cu celălalt șofer. Ambele părți au de câștigat dacă se ajunge la o înțelegere amiabilă, deoarece acest lucru economisește timp și evită alte proceduri, fiind cea mai eficientă modalitate de rezolvare a unui accident minor.
În continuare, îți vom prezenta tot ce trebuie să știi despre ce ai de făcut în cazul unui accident ușor cu mașina în anul 2023!
Cum este definit un accident ușor în anul 2023?
În conformitate cu Codul Rutier din România, un accident este considerat ușor atunci când îndeplinește următoarele criterii:
- S-a produs pe un drum deschis circulației publice;
- Pagubele sunt de natură materială - la cel puțin un vehicul;
- Cel puțin unul dintre vehiculele implicate era în mișcare.
Care este procedura pe care trebuie s-o urmezi în cazul unui accident ușor cu mașina?
La fața locului
Înainte de a muta vehiculul, este recomandat să faci câteva fotografii la locului accidentului. Acestea vor fi de mare ajutor în etapa de constatare și soluționare a daunelor. Asigură-te că fotografiile surprind numerele de înmatriculare ale mașinilor implicate și cât mai multe detalii relevante.
Apoi, mută cât mai repede posibil vehiculul de pe carosabil. Dacă starea mașinii permite, încearcă să o deplasezi în afara părții carosabile. În caz contrar, asigură-te că este poziționată cât mai aproape de bordură, pentru a nu încurca traficul.
De asemenea, este recomandat să soliciți celuilalt conducător auto să îți arate polița de asigurare RCA și să verifici dacă este valabilă. Schimbați datele de contact, inclusiv numele, numărul de telefon și adresa, pentru a putea comunica ulterior în legătură cu daunele și procesul de despăgubire.
Cum declari accidentul?
În cazul accidentelor ușoare, șoferii au două opțiuni de declarare a acestora: raportarea la secția de poliție responsabilă pentru zona în care s-a produs accidentul, sau procedura de constatare amiabilă, prin intermediul companiei de asigurări.
Raportarea la Biroul de Accidente Ușoare
Pentru a raporta un accident ușor, trebuie să te adresezi unității de poliție competente în termen de 24 de ore de la producerea evenimentului, în localitatea în care acesta a avut loc. În caz contrar, șoferilor li se vor reține permisele de conducere pentru o perioadă de 30 de zile, chiar dacă nu sunt vinovați de producerea accidentului.
Această metodă se aplică în situația în care unul dintre șoferi nu este de acord cu soluționarea amiabilă a accidentului sau părăsește locul accidentului.
Pentru a declara un accident rutier la poliție, trebuie să ai asupra ta următoarele documente: actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare al autoturismului și polița de asigurare RCA.
Este important să reții cât mai multe detalii despre accident, precum locul exact în care s-a produs, inclusiv puncte de referință și topografia locului, ora la care a avut loc accidentul, numărul de înmatriculare al celuilalt autoturism implicat și daunele provocate.
După investigații, polițiștii vor stabili vinovăția în producerea accidentului și vor impune sancțiunile corespunzătoare. În cazul în care ești găsit vinovat, poți primi o amendă sau suspendarea permisului de conducere, sau ambele, în funcție de gravitatea faptei.
Procedura de înțelegere amiabilă
În cazul unui accident rutier, procedura de înțelegere amiabilă poate fi o soluție care te scutește de drumul la Poliție și de eventuale sancțiuni în cazul în care ești găsit vinovat. Această procedură implică completarea și semnarea unui formular amiabil de către ambii șoferi implicați în accident, fără a mai fi necesară întocmirea documentelor de constatare de către Poliție.
Pentru a facilita completarea rapidă a formularului, este recomandat să ai un exemplar special autocopiat în mașină.
Cu acest formular special autocopiat, persoana vătămată poate să se adreseze direct societății de asigurare, care are obligația să se ocupe de formalitățile necesare pentru deschiderea dosarului de daună, constatarea pagubelor și eliberarea documentelor de reparație a mașinii. Societățile de asigurare colaborează cu service-urile pentru constatarea și repararea daunelor auto produse în urma accidentelor.
Formularul de constatare amiabilă de accident este emis de către companiile de asigurări și poate fi descărcat de pe site-urile acestora. Este ideal să declari evenimentul și să anunți dauna în termen de 2 zile lucrătoare.
Trebuie reținut faptul că acest formular nu are ca scop stabilirea vinovatului pe loc, ci adunarea de informații despre circumstanțele accidentului. Pe baza acestor informații, compania de asigurări va stabili responsabilitatea pentru producerea accidentului.
Procedura înțelegerii amiabile se aplică atunci când se îndeplinesc simultan următoarele condiții:
- Din accident au rezultat doar pagube materiale, fără vătămări corporale;
- Au fost implicate maxim 2 autovehicule, și ambele dețin polița RCA valabilă la momentul accidentului.
- Accidentul s-a produs pe teritoriul României;
- Nu a fost comisă o infracțiune prevăzută în Codul Rutier, precum: conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, conducerea fără permis, sau a unui autovehicul neînmatriculat, sau cu numere false.
Deschiderea dosarului de daună auto
În momentul în care te afli în etapa de avizare și deschidere a dosarului de daună auto, te apropii tot mai mult de obiectivul final - repararea mașinii avariate în urma accidentului.
Pe baza informațiilor din formularul de constatare amiabilă, compania de asigurări va stabili șoferul vinovat și va emite un proces verbal de constatare a daunelor, alături de documentul de introducere în reparație a mașinii.
Dacă ești șoferul păgubit și deții o poliță RCA, va trebui să te adresezi companiei de asigurări care a emis polița RCA a celuilalt conducător auto implicat în accident.
Este indicat să verifici procedura de avizare și constatare a daunelor și acordare a despăgubirilor pe site-ul asiguratorului.
Lista documentelor necesare pentru avizarea daunei în baza asigurării RCA
Pentru a facilita procesul de deschidere a dosarului de daună, este important să ai la îndemână următoarele documente:
- Actul de identitate și permisul de conducere al șoferului autoturismului păgubit.
- Actele mașinii avariate: cartea de identitate a vehiculului (CIV), certificatul de înmatriculare.
- Copii ale actului de identitate și permisului de conducere al șoferului vinovat.
- Copii ale actelor mașinii asigurate care a provocat accidentul.
- Copii ale poliței/contractului de asigurare obligatorie RCA pentru ambele mașini implicate.
- În original, formularul de constatare amiabilă sau procesul verbal eliberat de Poliție.
- Fotografii de la locul accidentului.
- Împuternicire pentru persoana care deschide dosarul de daună, dacă pagubitul este persoană juridică, sau împuternicire notarială, dacă o altă persoană parcurge procesul, în numele păgubitului.
Pleacă asigurat la drum, cu polița RCA de la Roviniete.ro!
Acum ai posibilitatea să închei online asigurarea RCA în doar câteva minute și să primești toate documentele pe email.
Așadar, dacă te confrunți cu un accident ușor, apelează la înțelegerea amiabilă, cea mai eficientă soluție pentru rezolvarea evenimentelor rutiere. Astfel, vei scăpa de griji, iar firma de asigurări se va ocupa mai departe de întregul proces.
Sperăm că informațiile și sfaturile noastre te-au ajutat să înțelegi pașii pe care trebuie să-i urmezi, de la locul accidentului până la transmiterea documentelor necesare pentru deschiderea dosarului de daună.
Nu uita că îți poți reînnoi asigurarea RCA rapid, în doi pași simpli, aici!